Amazonewoud en verder - Reisverslag uit Pantanal, Brazilië van hannieblack - WaarBenJij.nu Amazonewoud en verder - Reisverslag uit Pantanal, Brazilië van hannieblack - WaarBenJij.nu

Amazonewoud en verder

11 November 2012 | Brazilië, Pantanal

Hallo allemaal,
Dat heeft even geduurd maar daar zijn we weer.
Wij vertrokken om 7uur uit Manaus richting het Amazonewoud maar eerst gingennwij nog per boot naar de"encounters das aquas" het punt waarop het zwarte water van de Rio negroïde samenvloeit met het beige water van de Solimoes rivier.De donker en lichtgekleurde rivieren stromen lange tijd met elkaar mee voordat ze in elkaar overvloeien.De Solimoes rivier komt vanuit het Andes gebergte is "licht"gekleurd en de Rio negroïde komt vanuit Venezuela en Columbia.De Solimoes rivier reflecteert het zonlicht en is kouder dan de Rio Negro welke de zon absorbeert zeg maar.Als je de twee rivieren naast elkaar ziet stromen dan is het net Duo Penotti.Als je in een cirkel vaart door de 2 rivieren heen dan voel je duidelijk een temperatuur verschil van 5 à 10 minuten.De Rio Negro stroomt ook duidelijk langzamer dan de Solimoes rivier.Na een kilometer of 15 vloeien ze in elkaar over en wordt het de Amazone rivier.Ook zagen wij dolfijnen in de rivier de kleintjes waren nog roze gekleurd ,helaas zat Martinnin de verkeerde boot en heeft geen dolfijnen gezien.Verder met het busje ongeveer 11/2uur rijden overstappen in boten welke er normaal gesproken en uur overdoen maar toen zat ik in de verkeerde boot we liepen 2maal vast en gelukkig kwam er toen 1 van de andere boten een paar van ons ophalen zodat we iets sneller gingen varen.Wij deden er al met al,2 uur over de rest 1 uur.De Malocas Jungle Lodge is zeer eenvoudig,geen Electra,eenvoudige maaltijden bestaande uit rijst of spaghetti bruine bonen en een salade ,wat vis of kip.'s middags zijn wij gaan vissen,alleen een lijntje met wat aas eraan,geef mij maar gewoon een hengel met dobber!Wij bleven iets te lang vissen en kregen dus een verschrikkelijke regen-en onweersbui over ons heen.'s avondspits zouden er kaaimannen gespot worden maar wij bleven in de Lodge het was genoeg voor vandaag en een van de gidsen had tegen mij gezegd er zijn geen kaaimannen .De andere hebben tevergeefs een uur gewacht de gidsen gingen aan wal en kwamen later met een tamme kaaiman terug.Wij hebben heerlijk een caiparinha gedronken en nationale drankje van Brazilië ,rum vermengd met lemon(sap) en suiker,is erg lekker en niet zo duur als in Holland wij betalen hier gemiddeld 1.75euro per glas.De 2de dag hebben wij 's morgens een jungletocht gemaakt naar een waterval.Onderweg kwamen wij apen met hele grote dikke staartenntegen het leken wel eekhoorntjes.Ook voor de liefhebbers de grote spinnen gezien(foto's op aanvraag )en een vogeltje gehoord niet gezien de Capiteinsvogel heeft een heel mooi geluid waarmee de andere dieren worden gewaarschuwd dat er mensen(gevaar) aan komt.'middaggs stond er weer een wandeling op het programma maar het regende en onweerde zo erg dat het thuis blijven bleef.Bij sommige kwam het water gewoon door het dak heen en deze hadden dus natte bedden,gelukkig bleven wij hiervan verschoond.De volgende dag een wandeling naar een andere waterval.Persoonlijk vond ik de 1ste wandeling mooier.Het water in de rivier staat heel laag en de mensen zitten te snakken naar de regentijd welke eind december aanbreekt.Er zijn ook heel weinig dieren te spotten,het is gewoon te droog.Afgelopen zaterdag om7 uur vertrokken eerst per boot en toen weer met de busje nar het vliegveld van Manaus voor de vlucht naar Cuiaba en dan verder per bus naar de Pantanal ook een fantastisch natuurgebied.Wij kwamen hier 's avond om 18.00uur aan(klok moet weer 1 uur vooruit)Het was een lang rit van ongeveer 3uur maar halverwege liet de gids de bus even stoppen en zei we gaan kaaimannen spotten,ik dacht nog dat zal wel maar toen hij zijn zaklantaarn er op liet schijnen zagen wij er wel honderden liggen langs de kant van de rivier .Toen wij om 21.00uur aankwamen was er gelukkig voor ons nog wat te eten.Op tijd naar bed en vanmorgen zijn wij wezen varen en hebben een heleboel dieren gezien,vogels en de grootste knaagdieren ter wereld(naam wet kleven niet),kaaimannen.
Omdat het te warm is zitten wij nij bij de Lodge en gaan vanmiddag om 4uur wandelen of paardrijden.De temperaturen komen niet beneden de 3o graden soms koelt het 's avond af naar 28 graden maar dat is het dan wel!Hier is het gelukkig niet zo vochtig als in het Amazonewoud want daar was de vochtigheidsgraad ongeveer 80% dus ga maar na hoe klam het daar was.Dit was het even voor dit moment we gaan zo lunchen.U hoort nog van ons.
Groetjes Martin en Hannie

• 11 November 2012 - 17:58

Ans En Martin :

Ik heb jouw pagina aan mijn maillist mensen gegeven voor dit mooie verslag

• 11 November 2012 - 19:37

Jip:

Zijn er eindelijk ROZE dolfijnen, zit Martin weer in de verkeerde boot... Leuk verslag, gruezi, Jip

• 12 November 2012 - 11:51

Astrid:

Wat weer een belevenissen. Gaaf hoor dolfijnen. Mijn grootse wens om daar eens mee te zwemmen. Genoeg shirts mee voor het klamme weer? Het is hier nu ook heel mooi weer. Genieten hoor!!!

• 12 November 2012 - 16:12

Gerard J Van Der Maat:

Hannie ,erg leuk om je verslag te lezen en wat maken jullie veel mee.Vraagje van uit hier ,Hoe is de rest van de groep?En mischien is het voor 't paard prettiger als je met Mart gaat wandelen.Nog veel plezier en fijn dat jij wel mailcontact hebt.Mart de Pin ,jij de Mail.Goed hoor ,wat een team.
    Gr Geer/Til

• 12 November 2012 - 19:03