Mokskee en Madrasa - Reisverslag uit Tasjkent, Oezbekistan van hannieblack - WaarBenJij.nu Mokskee en Madrasa - Reisverslag uit Tasjkent, Oezbekistan van hannieblack - WaarBenJij.nu

Mokskee en Madrasa

Door: hannie zwart

05 April 2011 | Oezbekistan, Tasjkent

Hallo allemaal,
Eindelijk een verslag van ons, wij konden niet erder een internetcafe vinden en mijn mobiel heeft het begeven. Na een voorspoedige reis kwamen wij in Moskou aan waar wij dus anderhalfuur in de rij moesten staan voor de pascontrole het ging allemaal heel bureaucratisch, ongeveer 10 mensen tegelijk, stempel op de instapkaart, dezelfde dame controleerde de personen, schoenen uit plastik sokjes erover heen.Rugtas weer gecontroleerd.dan de volgende 10 personen kan je nagaan hoe lang dit duurde er kwamen 2 vliegtuigen tegelijk binnen. Toen het vliegveld van Tashkent ook hier moesten de koffers weer door de X-ray. formulieren invullen hoeveel geld wij bij ons hadden, stempeltjes en eindelijk mochten wij verder.Klein slaapje en toen met een gids Tashkent verkennen. Dit is dus een ruim opgezette stad volgens Russische traditie, brede lanen, grote parken. Voor de rest herinnert er niets meer aan de russische periode. Mensen zijn hier trots op han land en werken heel hard.Zaterdag een korte vlucht naar Khiva de oudste stad van Oezbekistan en over gerestaureerd maar wel mooi.Heel veel blauw en weinig toeristen.Afgelopen maandag een lange tocht doot de woestijn ruim 10 uur bussen maar het is de moeite waard,Bukhara is groter en nog mooier dan Khiva. Gisternamiddag ben ik met onze belgische gids Rik al een klein rondwandelingtje wezen maken, de andere gingen even rusten.
Fantastische moskeeen en madrasa's gezien.Madrassa's zijn koranscholen zowel voor jongens en enkele voor meisjes.Heerlijk wezen eten. Het eten is hier eenvoudig maar goed en jekijgt hier overal brood bij het eten.Vandaag met een Oezbeekse gids al een deel van de stad wezen bekijken, morgen doen wij het andere deel want alles ineen is teveel voor een dag.In Tashkent was het zonnig weer, in Khiva was het gewoon koud, fleece aan met daar over heen nog onze jas, maar hier in Bukhara schijnt de zon volop en is het heerlijk warm.Het is hier een extreem klimaat in de zomermaanden is het ongeveer 45 graden in de wintermaanden 20 graden onder nul, de gezichten van de mwensen zijn ook erg verweerd hierdoor maar wel mooi.Ook hebben de mensen heel veel gouden tanden in de mond het lijkt mij een soort statussymbool.Groente en fruit is hier ook voldoende, er is dus altijd eten.Ze zijn weer met opgravingen bezig en er wordt overal heel hard gewerkt.Ook zijn de mensen heel vriendelijk.Overmorgen gaan we voor 2 dagen naar een homestay en gaan daar heerlijk wandelen.Wij hopen in Samarkand weer een internetcafe te vinden zodat wij jullie op de hoogte kunnen houden, zaterdag komen wij in Samarkand aan.
groetjes Martin en Hannie

• 05 April 2011 - 11:10

Laszla:

Jullie bevinden je weer eens in een andere wereld, zo te lezen. Klinkt niet verkeerd allemaal. Misschien ook wat voor jullie: zo'n gouden tand? Wandel ze en wij wachten hier op jullie volgende bericht. Groetjes uit bewolkt en winderig Nederland

• 05 April 2011 - 12:07

Geer En Til:

Hannie,hastikke leuk om jouw verslag ook te lezen.Wat genieten jullie he,maar doe je wel voorzichtig met me Dikke Maatje!Hij is wel jong maar slijt wat snel.Nog veel plezier en heel thuis komen hoor.
    ps. Hoe smaaktOezbekistanse Wipsie of daar allen Wodka?
    groetjes Geer en Til

• 05 April 2011 - 20:53

Walter & Yanli:

Mooi verslag - kijk alweer uit naar de volgende :-)