heeel hoog - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van hannieblack - WaarBenJij.nu heeel hoog - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van hannieblack - WaarBenJij.nu

heeel hoog

Door: hannie zwart

14 April 2007 | Nederland, Amsterdam

Hallo allemaal
Hier zijn we dus weer terug in Lhasa. we hebben 3 fantastische dagen achter de rug. Eerst een hele lange busrit van ongeveer 10 uur naar Gyantse via de kamba-lapas op omgeveer 4794 meter hoogte.Was een fantastische rit maar boven waren de souvenuer verkopers wel heel agressief, zelfs de mannen die tegen een boompje plasten moesten betalen maar wij echte hollanders trapten daar niet in. Gyantse is nog een echt Tibetaans dorp zomder chinese invloeden. De kamers in het hotel waren fantastisch behalve de badkamers, zoals wij allen wel weten wassen de Tibetanen zich maar eens per jaar dit komt dus ook tot uiting in hun badkamer. maar ja wij wilden die kant op. Voor de volgende dag een wandeling afgesproken van een 10 km. Normaal gesproken voor ons een peuleschil maar we kwamen onderweg zoveel dingen tegen om te fotograferen dat 1 1/2 uur later waren we nog niet echt opgeschoten.Alles gaat hier met paard en wagen, mensen allemaal in kledij en zeer vriendelijk. Wij hebben het Palkhorkklooster bezocht, maar zoals iedere keer je moet het zelf gezien hebben. 's middags na een tukje gingen Martin en ik nog een stukje wandelen het dorp en wat zijstraatjes in, hier werden wij vriendelijk verzocht om verder te komen en wat schets onze verbazing wij mochten een soor prive tempel bezoeken. Volop licht, alle kaarsjes aan, monniken weer prevelend maar ook toeterend, slaan op de trom, rinkelend met bellen en jullie geloven het niet met mijters op.
Ondertussen kwamen de dorpsenoten weer binnen om hun jakboter te offeren. Een heel aparte belevenis. Het is hier wel erg koud overdag heb ik mijn zomerthermo-goed aan en 's avonds slaap ik in mijn winterthermo ondergoed en wat ik sinds mijn jeugd niet meer hebt gehad sokken aan in bed! Gisteren zijn wij naar Shigatse gereden. Hier bevind zich in het Tashilunpoklosster de grootste Boeddha van Tibet 26 meter. Ook bevind zich hier de tombe van de 10e Dalai Lama. Het is weer een enorm complex met veel klimmen. We hebben hier geluncht voor jullie willen het niet geloven 1 euro met zijn tweeeen en het was nog oed ook! wij blijven foto's nemen em ons verbazen. Wat een toewijding bij deze mensen voor hun "geloof" Oook hier weer veel mensen die de Kora lopen, ook hier weer 1 uur per kora en eigenlijk behoor je deze 108 maal te lopen, ga er maar aan staan. Vandaag zijn wij om 8 uur vertrokken richting Lhasa waar wij na een rit van 5 uur aan kwamen voor de laatste "loodjes" Het is hier heerlijk warm volgens Martin zijn horloge ongeveer 30 graden, dus zojuist heerlijk
een terrasje gepakt. direkt shoppen een tukje doen daarna eten en morgen middag vliegen wij naar Chengdu. Maandag vliegen wij richting amsterdam waar wij in de loop van de avond aan hopen te komen. Weer een einde van een verukkelijke vakantie.
Groetjes
Martin en Hannie

• 14 April 2007 - 09:05

Sharon&Dirk:

Goh wat kan je door goedkoop lunchen!Hoop dat jullie een leuke vakantie hebben gehad,en een ervaring rijker.
    Dit zijn jullie laaste dagen dus geniet er nog extra van.
    Groetjes:
    Sharon&Dirk

• 14 April 2007 - 09:47

Astrid:

Jarig jeetje en zo ver weg. Wel apart als je door een groep wordt toegezongen. Nog een paar fijne dagen en ik zie jullie gauw.
    Astrid

• 14 April 2007 - 11:54

Loes:

ben echt 'impressed' door deze reis en jullie verslag ervan! Zet hem hoog op mijn verlanglijstje en bén nu gewaarschuwd! Voor welke organisatie kozen jullie voor deze reis (en als't effe kan: waaróm?).
    Het genieten spettert van het verslag af! Leuk!
    Geniet van de laatste dagen en behouden retourvlucht.

• 14 April 2007 - 14:44

Walter:

Hallo Hannie en Martin,
    Ik heb genoten van jullie enerverende reisverslag. Een goede vlucht naar Chengdu morgen en die dag nog lekker genieten, voordat jullie naar Nederland terug vliegen.
    Hier is het ook zonnig en 25 graden 8)
    Groetjes,
    Walter ;-)

• 14 April 2007 - 15:50

Jip:

Wat gaat het allemaal snel! Gaan jullie lekker onder de douche in China? En dan ook naar die restaurantketen waar ze geen knoflook gebruiken? Hier is het inmiddels zomer, het loopt op tot boven de 25 graden, ongelofelijk. Vanavond rustig aan, morgen nog wat voorbereiden voor school en maandagavond zijn jullie dan weer thuis. Veel plezier nog!
    Jip

• 15 April 2007 - 17:26

Laszla:

Klinkt allemaal goed!
    Al met al weer een hele belevenis geweest, denk ik.
    Alvast een goede terugreis!

Groeten, Laszla

PS eerste competitiedag: 4-1 verloren, vooral de dames waren heel erg goed (5-spelers) maar: het was een stralende dag en Peter pakte in de laatste wedestrijd mooi nog een puntje!
    De eer gered van Daalmeer 2!!

• 15 April 2007 - 19:58

Willem & Helga:

Nog van harte met je verjaardag van ons allemaal.
    Wat wij allemaal lezen hebben jullie weer een leuke vakantie gehad.
    Groetjes Willem en Helga