we genieten nog steeds - Reisverslag uit Samarkand, Oezbekistan van hannieblack - WaarBenJij.nu we genieten nog steeds - Reisverslag uit Samarkand, Oezbekistan van hannieblack - WaarBenJij.nu

we genieten nog steeds

Door: hannie zwart

10 April 2011 | Oezbekistan, Samarkand

Woensdag 6 april
Na het ontbijt gingen Hannie en ik naar de Joodse begraafplaats, die lag is buiten het centrum, daar was weinig te zien ondanks dat er veel oude graven waren. Daarna naar de binnen stad via moderne gebouwen allemaal nog in Sovjet tijdperk.
Thee gedronken in plaatselijk eethuisje waar het vol zat met apart de vrouwen, met gouden tanden, en de mannen apart.
Toen ik wilde afrekenen zei de eigenaar laat maar zitten, het was ons al opgevallen dat de bevolking hier erg vriendelijk is. Nog wat rond gelopen en bij een eethuisje wat gegeten en gedronken, daarna richting hotel gelopen.
Om 16.00 uur gingen we naar de hamman het was de bedoeling dat de vrouwen naar de vrouwen hamman gingen en mannen naar de mannen hamman maar de vrouwen hamman was gesloten dus moesten zij ook naar de mannen hamman.
Ik ging er met Rik heen in de sauna leuk gesproken, Rik is ook een nicht, over koetjes en kalfjes, werden gekneed en gerekt wat niet onplezierig was. Lekker rozig naar het hotel wat gedronken op het terras, en toen was het alweer 19.30 uur voor het diner, lekker gegeten.
Op de kamer de tas klaar gemaakt voor de trekking en de overnachtingen in de homestay.
Morgen om 9.00 uur vertrekken we.

Donderdag 7 april
Alle bagage in de bus en op naar Nurata daar had Alexander de Grote een fort gebouw in 327 voor Christus, daar was ook een nieuwe moskee gebouwd aan de voet van wel en dat heilig water en zoals in Heiloo, in het beekje zwommen allemaal vissen en die werden met groen voer gevoerd.
De lunch hadden we bij particulieren thuis in de tuin was lekker en ontspannend.
Door weer een toch door de woestijn en de binnenlanden in kwamen we bij onze homestay.
We werden verdeeld over twee families, wij Hannie, Annie, Lenie, Annet en ik bleven bij de eerste familie. Hannie en ik sliepen een kamertje en de andere sliepen naast ons.
Het avondeten werd gereserveerd op van de verhoogde grote bedden waar je dan gehurkt op moest zitten. Na het eten naar bed 20.45 uur op de grond geslapen en dat was geen pretje.

Vrijdag 8 april
Om 7.00 uur op, gezicht nat gemaakt en ontbijten we kregen rijstepap.
De andere kwamen en we gingen met een lokale gids een wandeling maken.
Er stroomt overal water en er zijn kleine akkertjes voor de beesten en natuurlijk werd er ook verbouwd. Hier erg veel notenbomen en andere fruitbomen.
Naar de top voor de ruines mooi uitzicht over de vallei.
Onder weg hadden we ook een lunch die bestond uit een ei, aardappel en een Samoza ( een flapje met groeten en vlees).
Terug bij het homestay ging iedereen wat lezen of een tukje doen.
’s Avonds bleven we met zijn vijven eten het waaide nog al en het werd ook kouder dus ze vroegen ons of eerder wilden eten, dat vonden we goed maar dat hield ook in dat eerder in bed lagen.
Dat was geen probleem want de elektriciteit was ook uit gevallen.
We hadden weer een lange moeilijke nacht voor de boeg.

Zaterdag 9 april
Om 7.00 uur ontbijt en daarna liepen wij (een kwartiertje) naar de bus daar waren ook de andere van de groep.
Onder weg gestopt voor thee, en een plas, hier werden grote somza’s gemaakt, was nog een beetje te vroeg voor zijn ding.
Door naar Samarkand door de woestijn en overal zag je weer schaapskuddes, paarden, ezels en koeien grazen.
Voor Samarkand waren er volop fruitbomen en langs de kant van de weg werd er druk gehandeld.
Toen we in het hotel aankwamen ging iedereen meteen douchen, zich verkleden want we gingen lunchen,
Terwijl wij daar naar toeliepen kwam ook onze vrouwelijke gids aan.
Na de lunch het Registan bezocht, dat zijn drie madrassah tegenover elkaar met een groot plein ertussen, zeer indrukwekkend.
Natuurlijk ook overal in en deze drie zijn van binnen allemaal verschillend.
Daarna na het mausoleum van de Timoer, hij had veel laten bouwen in zijn regeringsperiode, de man was van Istanboel tot New Dehli vorst.
Afscheid genomen van onze gids en wij gingen naar de Italiaan om te eten, lekker weer eens een pizza. Na het eten vroegen wij ons af zullen we gaan lopen of nemen we een taxi, ach na het eten is het goed om een stukje te lopen en dat werd het ook paar keer verdwaald, doodlopende straatje en tot slot ook nog onweer met regen waar we niet gekleed opwaren, hotel gevonden en nog wat foto’s bewerkt.

Zondag 10 april
Om 8.00 uur ontbijt wat geld gewisseld en op naar de een naar de Bibi-Khanym moskee deze is heel erg groot en was gedeeltelijk in restauratie daar wat gekocht voor Jip en daar ik niet of moeilijk kan afdingen heeft Hannie dit voor mij gedaan.
Naast de moskee was de zondagmarkt nou daar is alles te koop, van boodschappentas tot koeienpoot.
Na de koffie naar de Samarkand Shohi Zanda Mausoleums dat was een heuvel met allemaal mausoleums met prachtige blauwe mozaïeken en tegels, via het kerkhof terug naar de markt en daar wat gegeten. We kregen hier van een paar mannen wodka en radijs met verse kaas, want we kwamen van Holland en in Holland heb je: Wesley Snijder, Ruud Gullit, Johan Cruiff ze kennen ze allemaal. Terug naar het hotel en dat alles weer opgeschreven.
Vanavond gaan we naar het Registan voor het klank en lichtspel, morgen naar Shachriabz wat ook erg mooi moet zijn.
groetjes
martin en hannie

• 10 April 2011 - 19:12

Walter:

Ik moest vandaag weer denken aan onze reis in 2005 naar Vietnam: was vandaag nml. bij Iris om haar verjaardag te vieren.