Lhasa - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van hannieblack - WaarBenJij.nu Lhasa - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van hannieblack - WaarBenJij.nu

Lhasa

Door: hannie zwart

06 April 2007 | Nederland, Amsterdam

Goedemiddag allemaal,
Hier weer een bericht van uit Tibet, we maken zoveel mee, zodat het haast niet te beschrijven valt.Veel bedelende mensen, krijgen allemaal een aalmoes van de tibetanen zelf zodat ze hopen eerder een plaatsje in het Nivarna t krijgen.
Gissterochtend zijn we naar Het Drepung monastery geweest. Was weer een heel mooi en groot klooster, zijn in de kruidenapotheek gewest en ook in de grote keukens waar de boterthee worst gemaakt. 's Middags weer naar de Jokhangtempel nu met gids, dit is de belangrijkste tempel van Tibet met het meest heilige beeld Jowo SAkyamunim deze kwam op zeer jeugdige leeftijd uit India naar Tibet on hier het Boeddhisme te brengen. Ook liep er een Lama een kleine processie bij elk beeld werd geld geofferd en een wit sjaaltje omgedaan. Alle pelgrims lopen of met thermoskannen met vloeibare boter of met zakken boter em bj elk altaar worden de lampjes brandgehouden door een schep of scheut boter. Ook rond de tempel blijven de mensen lopen met hun gebedsmolens en al prevelend.E en kleine kara is 2 km en deze dienen ze 108 maal te lopen. Ook is het opvallend hoeveel de mensen offeren bij de altaars ze lopen met hele pakken met briefjes van 1 yuan(10ct). Sommige wisselen gewoon bij de altaars. 1 pelgrim met een briefje van 10 yuan kreeg het echter niet gewisseld de monnik die er bij stond zei gooi het gewoon maar neer eerst wilde deze man het niet maar na veel heen en weer gepraat, deed hij het toch maar. Zal bij de andere altaars wel niets meer geofferd hebben. Vanochtend bij het zomerpaleis van de Dalao Lama geweest. Hier heeft ook onze Dalai Lama nog gewoond, maar deze wordt dooor de gids in alle talen verzwegen.Als de Chinezen horen dat er over de huidige Dalai LAma gesproken wordt raakt hij zijn vergunning kwijt.Uveral hangen ook camera's je mag geen foto's nemen, Een van onze groep deed het wel stiekem mwaar werd geregistreerd en was bijna haar camera kwijt. Onze gids kreeg een repomande kan alsnog zijn vergunning kosten. Maar over camera's gesproken,Martin isvanmiddag gerold en zijn camera kwijt. 3 politieburo's van binnen gezien 2 agenten wakker gemaakt, 3 fotowinkels bezocht, nieuw camera gekocht en verder gaan we. Ik voel me nog steeds prima maar van onze groep hebben al 3 mensen aan het infuus gelegen wegens de hoogteziekte. 2 voor het hoofd en 1 voor de longen. Morgen vertrekken we naar het zuiden en over 2 dagen zijn we weeer terug in Lhasa. Jullie horen nader.
groetjes
Martin en Hannie

• 06 April 2007 - 11:27

Astrid:

Hoi allebei, jeetje kijken jullie ui anders liggen jullie straks ook nog aan een infuus. Wel goed dat de drank niet smaakt. En Hannie doen we nog wat als je terug bent? Avondje foto's kijken en verjaardag vieren. We zien wel. Hele fijne dagen en ik kijk uit naar het volgende verslag.
    Astrid

• 06 April 2007 - 11:39

Walter:

Hallo Martin en Hannie,
    Leuk om te vernemen, dat Tibet zo interessant is om te bezoeken.
    Heel erg sneu, dat Martin z'n camera is gerold. Ik weet er alles van hoe dat voelt, nadat die van mij vorig jaar was gerold. Iets in de gaten gehad dat het gebeurde of was deze ook zo knap, dat die het ongemerkt deed? Veel foto's verloren gegaan? Toch altijd jammer!
    Laat het jullie humeur NIET verpesten en lekker verder genieten er zijn ergere dingen die een mens kan overkomen toch?!
    Is het wel wat jullie verwcht hadden te gaan zien of toch totaal anders?
    Nog maar twee weken en dan ga ik ook naar China.
    Groetjes,
    Walter ;-)

• 06 April 2007 - 12:59

Loes:

onverminderd avontuurlijk! Op je spullen passen is één ding (die zijn vervangbaar), het blijkt echt zaak dus om zorgvuldig je gezondheid in de gaten te blijven houden .. vakantie moet niet voortijdig aan infuus eindigen (raad opname niet aan in lokale kliniekjes!!) Zoveel moois zien en nauwelijks op de gevoelige plaat mogen vastleggen heeft ook eigen voordelen: des te beter prent je het nu in eigen interne harde schijf!!
    Boeiend hoe je alles beschrijft! Ga zo door... liefs Loes

• 06 April 2007 - 16:58

Laszla:

Dat ze dat daar doen: zakkenrollen. Moest niet mogen...
    Was vast geen boeddhist die dat deed!
    geniet lekker verder!

PS
    Ik heb de ballen opgehaald dus de competitie kan beginnen (volgende week).

PS2 hebben jullie die boterthee al gedronken?! (lijkt me zoooooooooo vies!)